Sökmotorer

Du har förmodligen använt dig av både en och två sökmotorer för att hitta information på internet, och är säkert väl bekant med namn som Yahoo, Bing och Google.

Man beräknar att det finns cirka 60 triljoner sidor på nätet, och antalet bara ökar. Därmed blir sökmotorerna extra viktiga för alla som är på jakt efter specifik information.

Hur fungerar en sökmotor?

En sökmotor är ett slags program, som läser av olika sidor på nätet. Det gör den genom att följa olika länkar från en sida till en annan, och vidare igen och igen. Varenda sida läser den av, för att sedan kategorisera och indexera dem. Indexet blir till ett enormt informationslager, en databas, med information om alla triljontals Internetsidor.

När du söker information tar sökmotorn fram de mest relevanta resultaten. För att kunna göra det används en särskild algoritm: en flerfaktors formel som rangordnar sökresultaten i förhållande till sökningen. Vissa algoritmer innehåller flera hundra olika faktorer, vilket gör rankingprocessen mycket komplex.

De vanligaste sökmotorerna

Eniro

Vi börjar med svenska företaget Eniro, som betyder entré/inträde på esperanto. Eniros söktjänst bygger på samma sökmotor som Googles. Företagets sökmotor är en av Sveriges 5 mest använda, och man har också utvecklat ett eget system för sina egna sponsrade länkar. Sponsrade länkar är till för annonsörer, som kan köpa länkar mot högre ranking i sökresultaten.

Google LLC

Härnäst kommer sökmotorernas gigant, amerikanska Google. Detta multinationella Internetföretag har ett flertal produkter utvecklade för att erbjuda tjänster på nätet: annonsering, informationssökning, molntjänster, mjukvaror med flera.

Google har funnits sedan 1998. Ursprungsidén kommer från två doktorander – Larry Page och Sergey Brin – som båda gick på Stanford University när de började utveckla idén för den söktjänst som idag är en av de mest använda.

Google erbjuder flera tjänster: lagra/ladda ner bilder, e-post, dokumenthantering, kartor, översättning, digital annonsering, sökordsanalys med flera.

Bing

Nästa stora sökmotor heter Bing. 2009 ersatte den MSN Live Search, Microsofts tidigare sökmotor. Företaget hade under lång tid kämpat för att utveckla en konkurrenskraftig sökmotor, vilket slutligen resulterade i Bing.

Dock befinner sig Microsoft oftast i skuggan av Google, som med sina nära 70 % marknadsandelar i USA och cirka 90 % andelar i Sverige, får räknas som en av giganterna.

Microsofts söktjänst har ändå lyckats öka i popularitet bland användarna i USA, och erbjuder också en rad tjänster förutom sökmotorn. Även Bing erbjuder sponsrade länkar, eller digitala annonser, i samband med annonsering. Allt för att locka fler användare.

Yahoo

Sist ut i denna lista är Yahoo – en av de 5 mest populära sökmotorerna. Yahoo erbjuder också en e-postfunktion, men har under senare år tappat rejält i popularitet, främst i Sverige och då till förmån för Google. Yahoo har, likt AdWords, ett eget annonssystem som används i samband med sökning.

Ett extra tips

Om du skulle vilja söka efter något på nätet utan att lämna några spår efter dig ska du använda dig av DuckDuckGo. Även StartPage fungerar på liknande sätt. De är nämligen båda sökmotorer som varken sparar sökningar, eller personlig information.

Hur de tjänar pengar? På sina sponsrade länkar, som syns längst upp i alla sökresultat och som alla annonsörer erbjuds köpa i syfte att rankas ännu högre.